F1 Sezon 1984 < | >
rozpoczecie: 1984-03-25, zakonczenie: 1984-10-21
Klasyfikacja kierowców
1 Niki Lauda
72
2 Alain Prost
71.5
3 Elio DeAngelis
34
klasyfikacja konstruktorów
1 McLaren
143.5
2 Ferrari
57.5
3 Lotus
47

Kalendarz
nr GP data
1 GP Brazylii 1984-03-25 00:00:00
2 GP Afryki Pd 1984-04-07 00:00:00
3 GP Belgii 1984-04-29 00:00:00
4 GP San Marino 1984-05-06 00:00:00
5 GP Francji 1984-05-20 00:00:00
6 GP Monaco 1984-06-03 00:00:00
7 GP Kanady 1984-06-17 00:00:00
8 GP USA East 1984-06-24 00:00:00
9 GP USA 1984-07-08 00:00:00
10 GP W.Brytanii 1984-07-22 00:00:00
11 GP Niemiec 1984-08-05 00:00:00
12 GP Austrii 1984-08-19 00:00:00
13 GP Holandii 1984-08-26 00:00:00
14 GP Włoch 1984-09-09 00:00:00
15 GP Europy 1984-10-07 00:00:00
16 GP Portugalii 1984-10-21 00:00:00

sezon 1984

ilość rozegranych GP: 16
system punktacji: 9-6-4-3-2-1
wyłanianie MŚ kierowców:
Wszystkie zdobyte punkty
wyłanianie MŚ konstruktorów:
Wszystkie zdobyte punkty
przepisy techniczne
ilość cylindrów: max 12 cylindrów
pojemność (bez doładowania) : 3000
pojemność (z doładowaniem) : 1500
waga: 540 kg
dotankowanie: zabronione
klasyfikacje i statystyki sezonu
klasyfikacja kierowców
klasyfikacja konstruktorów
statystyki
Podsumowanie sezonu
Na początku sezonu w wyścigach kluczową role zaczyna odgrywać taktyka. Wyścigi wygrywają kierowcy, którym po prostu wystarcza paliwa aby dojechać do mety. Pierwszy rok z trzech w którym dominuje silnik TAG-Porsche. Bolidy Tyrrela jako jedyne wyposażone w konwencjonalne jednostki napędowe nawiązują walkę z czołówką. Lauda i Prost wygrywają niemal wszystkie wyścigi w których startują. Lauda zdobywa swój trzeci tytuł mistrzowski, tym razem dla McLarena. Lauda pokonał Prosta zaledwie o włos, kończąc wyścig Portugalii tuż przed Francuzem (po jego błędzie) a cały sezon z 0,5 przewagą. Bezkonkurencyjny McLaren pokonał konkurencję w klasyfikacji zespołowej miażdżącą przewagą 86 p. W cieniu srebrnych strzał kilka razy w Tollemanie błyszczy nowa gwiazda - Ayrton Senna. Pod koniec sezonu Michelin wycofuje się z Formuły 1. W tym sezonie pojawia się ograniczenie zbiornika baliwa do 220l bez możliwości dotankowywania. Skutkiem tego był finisz podczas GP Monako gdzie 3 bolidy nie dojechały do mety z powodu braku paliwa, wygrał go Prost scigany w strugach deszczu przez Ayrtona Sennę i jeszcze szybszego Stefana Bellofa (zginął w wypadku na Spa w 1985r.). Opony radialne stały się standardem dla slicków i opon deszczowych.