F1 Sezon 1975 < | >
rozpoczecie: 1975-01-12, zakonczenie: 1975-10-05
Klasyfikacja kierowców
1 Niki Lauda
64.5
2 Emerson Fittipaldi
45
3 Carlos Reutemann
37
klasyfikacja konstruktorów
1 Ferrari
72.5
2 Brabham
56
3 McLaren
53

Kalendarz
nr GP data
1 GP Argentyny 1975-01-12 00:00:00
2 GP Brazylii 1975-01-26 00:00:00
3 GP Afryki Pd 1975-03-01 00:00:00
4 GP Hiszpanii 1975-04-27 00:00:00
5 GP Monaco 1975-05-11 00:00:00
6 GP Belgii 1975-05-25 00:00:00
7 GP Szwecji 1975-06-08 00:00:00
8 GP Holandii 1975-06-22 00:00:00
9 GP Francji 1975-07-06 00:00:00
10 GP W.Brytanii 1975-07-19 00:00:00
11 GP Niemiec 1975-08-03 00:00:00
12 GP Austrii 1975-08-17 00:00:00
13 GP Włoch 1975-09-07 00:00:00
14 GP USA 1975-10-05 00:00:00

sezon 1975

ilość rozegranych GP: 14
system punktacji: 9-6-4-3-2-1
wyłanianie MŚ kierowców:
Nie zaliczno po 1 wyniku z każdej z dwóch częsci
wyłanianie MŚ konstruktorów:
Najlepszy wynik zespołu z każdej eliminacji
przepisy techniczne
ilość cylindrów: max 12 cylindrów
pojemność (bez doładowania) : 3000
pojemność (z doładowaniem) : 1500
waga: 575 kg
dotankowanie: zabronione
klasyfikacje i statystyki sezonu
klasyfikacja kierowców
klasyfikacja konstruktorów
statystyki
Podsumowanie sezonu
Sezon który można ująć w stwierdzaniu: Ferrari kontra reszta stawki. Niki Lauda zdobywając mistrzostwo Świata musi stoczyć pojedynki z wieloma rywalami, często jadącymi wyścig swojego życia: Mass w Hiszpanii, Pace w Brazylii, Hunt w Zandvoort i Brambilla w Zeltweg. Podobnie, jego partner z zespołu Ragazzoni, nie zamierza poddawać się bez walki. W pamięci wszystkich zapisało się GP Hiszpanii. Podczas startu wielka kolizja wyeliminowała 5 zawodników z początku stawki. Rolf Stommelen korzystając z okazji obejmuje prowadzenie nie oddając go aż do 26 okrążenia podczas którego odpada spoiler w jego Hillu i Niemiec szybując bolidem w kierunku widowni zabija 5 widzów. Podczas tego GP wprowadzono po raz pierwszy dzielony system punktacji. Pomimo początkowych sukcesów McLarena M23 reszta sezonu to dominacja Ferrari 312 T w którym montuje pierwszą sekwencyjną skrzynię biegów. Na początku sezonu z F1 rozstaje się Firestone, pozostawiając Goodyeara na pozycji monopolisty. Koniec roku to tragiczny wypadek lotniczy w którym ginie Graham Hill, Tony Brise i 4 członków drużyny Hill’a.