Takuma Sato

Japonia
Takuma Sato
autograf Takuma Sato a
data urodzenia
1977-01-28
miejsce urodzenia
Tokio
debiut
Foster's Australian Grand Prix - 2002
Takuma Sato - osiągnięcia i statystyki
wszystkie wyniki: zobacz
mistrz świata:
ilość zgłoszeń: 92
ilość wyścigów: 90
ilość zwycięstw: 0
ilość 2 miejsc: 0
ilość 3 miejsc : 1
ilość zdobytych pole position: 0
ilość startów z pierwszego rzędu: 1
ilość najszybszych okrążeń podczas wyścigu: 0
ilość dnf* 30
 
Takuma Sato - punkty zdobyte w poszczególnych sezonach:
sezon punkty miejsce w klasyfikacji kierowców
2008 0 21
2007 4 17
2006 0 23
2005 1 23
2004 34 8
2003 3 18
2002 2 15

punkty w sumie: 44

Takuma Sato
lista samochodów
lista zespołów

Takuma Sato - biografia/ artykuły

Zanim Taku trafił do F1 czekała go długa droga. Jak większość kierowców, zaczął zabawę w ściganie od kartingu. W 1997 roku został mistrzem Japonii w kartingu. Dzięki temu mógł za darmo startować we wszystkich azjatyckich seriach wyścigowych, jednak Takuma marzył o wielkiej Brytanii. Marzenia ziściły się w 1998 roku, wystartował w Formule Vauxhall. Lata 1999-2001 to starty japończyka w Brytyjskiej Formule 3 w zespole Carlin Motosport. Starty dodajmy ze sporymi sukcesami, wygrywa kilka wyścigów, zaś rok 2001 kończy jako mistrz (notabene rok wcześniej był 3). W tym samym roku Takuma wygrywa prestiżowy wyścig w Makao (uważany za nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3) oraz nie mniej ważny Marlboro Masters F3 w Zandvort. Dzięki wsparciu Hondy dostaje w 2001 roku posadę kierowcy testowego w zespole BAR. Rok 2002 to debiut Takumy w Formule 1 w zespole Jordan-Honda. Młody japończyk niezbyt miło wspomina ten rok, mimo iż zdobył punkty w GP Japonii (był 5), to został zapamiętany jako nieobliczalny kierowca, który niszczy wszystko co się nawinie. Na szczęście okazały się to złe dobrego początki. Po pełnym sezonie w Jordanie, kolejny rok Sato zaczął jako kierowca testowy BAR. Jednak po konflikcie Villneuva z Davidem Richardsem, ówczesnym szefie zespołu, Japończyk wystartował w ostatnim wyścigu sezonu GP Japonii. Ponownie na dobrze sobie znanym torze osiągnął bardzo dobry wynik (zajął 6 miejsce zdobywając 3 punkty), wynik ten pozwolił zająć mu 18 miejsce w klasyfikacji końcowej mistrzostw. W 2004 roku Sato to już pełnoprawny członek ekipy BAR-Honda. Z wyścigu na wyścig nabiera doświadczenia, a jego jazda staje się płynniejsza. Najlepszy wynik sezonu i w dotychczasowej karierze to 3 miejsce w GP USA. Wcześniej kilka razy był bliski podium, jednak na drodze stawały częste awarie motoru Hondy. Co dziwniejsze awarie te dotyczyły głownie samochodu Takumy, bowiem jego partner z drużyny Jenson Button miał bezawaryjne auto. Jednym z GP z którego wykluczyła go awaria było GP Hiszpanii, kiedy to po wspaniałej jeździe Japończyk zbyt brawurowo chciał wyprzedzić jadącego na 2 miejscu Brazylijczyka Rubensa Barrichello. Skończyło się na stłuczce, a sam poszkodowany po stracie spojlera i wizycie w boksie nagle skończył wyścig z powodu przegrzania silnika. Do końca sezonu Sato jeszcze dwa razy zajął 4 miejsce (Włochy, Japonia) i po zdobyciu 34 punktów zajął bardzo dobre 8 miejsce w ogólnej klasyfikacji mistrzostw.