Mario Andretti

St. Zjednoczone
Mario Andretti
autograf Mario Andretti a
data urodzenia
1940-02-28
miejsce urodzenia
Montona (Włochy)
debiut
Gran Premio d'Italia - 1968
Mario Andretti - osiągnięcia i statystyki
wszystkie wyniki: zobacz
mistrz świata: 1978 |
ilość zgłoszeń: 131
ilość wyścigów: 130
ilość zwycięstw: 12
ilość 2 miejsc: 2
ilość 3 miejsc : 5
ilość zdobytych pole position: 18
ilość startów z pierwszego rzędu: 24
ilość najszybszych okrążeń podczas wyścigu: 10
ilość dnf* 65
 
Mario Andretti - punkty zdobyte w poszczególnych sezonach:
sezon punkty miejsce w klasyfikacji kierowców
1982 4 19
1981 3 17
1980 1 20
1979 14 10
1978 64 1
1977 47 3
1976 22 6
1975 5 14
1974 0 21
1972 4 12
1971 12 8
1970 4 15
1969 0 19
1968 0 25

punkty w sumie: 180

Mario Andretti
lista samochodów
lista zespołów

Mario Andretti - biografia/ artykuły

W powojennej historii sportu samochodowego znalazło się zaledwie kilku kierowców amerykańskich, którzy z równym powodzeniem startowali w specyficznych zawodach na torach owalnych w USA i w wyścigach Grand Prix. Najwybitniejszym z nich jest niewątpliwie Mario Andretti, trzykrotny wyścigowy mistrz USA i zwycięzca 6 wyścigów GP, zaliczany do grona najlepszych kierowców wyścigowych świata. Karierę sportową rozpoczął Andretti jeszcze w rodzinnych Włoszech, biorąc udział w wieku 18 lat w wyścigach F Junior. W rok później wyemigrował wraz z rodzicami do Stanów Zjednoczonych, gdzie wkrótce uzyskał amerykańskie obywatelstwo. Równocześnie rozpoczął starty w lokalnych wyścigach na owalach ziemnych i po czterech latach zbierania doświadczeń znalazł się w gronie zawodników startujących w mistrzostwach kraju organizowanych przez USAC. Począwszy od 1964 r. stał się jednym z najpoważniejszych kandydatów do mistrzowskiego tytułu, zwyciężając zarówno w zawodach na owalach ziemnych, jak i w wyścigach na najszybszych autodromach o nawierzchni asfaltowej i betonowej. Niewielki wzrostem Andretti okazał się kierowcą wielkiej miary, wygrywając mistrzostwo USA w latach 1965, 1966 i 1969 oraz zdobywając tytuł wicemistrza kraju w 1967 i 1968 r. Ukoronowaniem jego kariery w wyścigach amerykańskich stało się zwycięstwo w Indianapolis, odniesione w 1969 r. Sporadycznie startował także w wyścigach samochodów seryjnych NASCAR, wygrywając m.in. jeden z najpoważniejszych, 500 mil Daytona w 1967 r. W tym samym roku nawiązał kontakt z fabrycznym zespołem Forda, dominującym wówczas w mistrzostwach świata samochodów sportowych, i wykazał, że na trudnych torach drogowych jest równie szybki, jak na amerykańskich owalach, zwyciężając w trzech eliminacjach mistrzostw. Od tego czasu sportowa aktywność Andrettiego podzielona była pomiędzy wyścigi amerykańskie i europejskie. W 1970 r. został zaangażowany do zespołu fabrycznego Ferrari, w którym jeździł zarówno na samochodach sportowych, jaki sporadycznie na wozach F1. W 1971 r. stał się autorem wielkiej sensacji zwyciężając całą czołówkę światową w wyścigu o GP Afryki Płd., a w kilka tygodni później ponownie triumfował w niezaliczanym do mistrzostw świata wyścigu F1 GP Questor na torze w Ontario. W latach 1972-1975 Andretti brał udział w niezwykle szerokim wachlarzu imprez: w zawodach USAC, w wyścigach F 5000 w USA i w mistrzostwach samochodów sportowych, wszędzie odnosząc sukcesy. Szczególnie imponujący był jego bilans w mistrzostwach USA, gdzie zgromadził blisko 50 zwycięstw. W 1975 r. Amerykanin Parnelli Jones zaangażował Andrettiego do swego nowo utworzonego zespołu GP i w ten sposób trzykrotny mistrz USA powrócił- jak na razie na stałe- na scenę wyścigów GP. W 1976 r. przeniósł się do ekipy Lotusa i wygrał ostatni wyścig sezonu- GP Japonii. Sezon 1977 był prawdziwym popisem jego umiejętności: triumfował w 4 wyścigach GP i w końcowej klasyfikacji mistrzostw świata zajął 3 miejsce. W 1978 r. zdobył tytuł mistrzowski, zwyciężając na nowym modelu Lotusa w 6 wyścigach GP. Na podstawie: "Zarys historii sportu samochodowego" - Jan A. Litwin Tekst opublikowany dzięki uprzejmości Przemysława Kempiskiego
autographs.f1.klub.info.pl