FAQ
Co to jest nad i podsterowność
Podsterowność występuje, kiedy przód samochodu "nie chce skręcać", jest wypychany na zewnątrz zakrętu.
Nadsterowność występuje, kiedy tył "próbuje wyprzedzić" przód samochodu. Tłumacząc z przymrużeniem oka: jeśli wypadłeś na zakręcie z drogi i widziałeś drzewo, w które uderzyłeś, to była to podsterowność. Jeśli nie widziałeś drzewa w które uderzyłeś, przyczyną wypadnięcia była nadsterowność.










nadsterowność
podsterowność


Oba zjawiska w przypadku samochodów wyścigowych ściśle zależą od ustawień samochodu. Praktycznie wszystkie składniki set-upu mają wpływa na pod- lub nadsterowne zachowanie samochodu.

  • aerodynamika - większy docisk tylnej osi wywołuje podsterowność i na odwrót.
  • balans hamulców - przy większym na przód, auto podczas dohamowania jest podsterowne (warto tutaj podkreślić, że samochód rzadko kiedy jest jednoznacznie pod- lub nadsterowny. W krańcowych przypadkach bardzo złego set-upu auto może być np. podsterowne na dohamowaniu i nadsterowne na wyjściu). -
  • praca dyferencjału - większe "spięcie" mechanizmu różnicowego wywołuje nadsterowność.
  • ustawienie przedniego zawieszenia - im większy camber (tzw. negatyw, czyli zbliżenie górnych wierzchołków kół do siebie: / zamiast ||), tym mniejsza podsterowność w wolnych zakrętach (wynika to z pracy zawieszenia i sił przechylających koła względem nawierzchni toru podczas pokonywania zakrętu - koła ustawione || stykają się wtedy z torem mniejszą powierzchnią bieżnika niż /).
  •  ustawienia stabilizatorów przedniej i tylnej osi - im mniej "spięte", tym "chętniej" skręca dana oś - luźniejsze ustawienie stabilizatora tylnego redukuje nadsterowność.
  • rozkład masy - cięższy tył oznacza większą podsterowność i vice versa (tu można eksperymentować samemu za pomocą wózka w supermarkecie, zmieniając położenie zakupów wewnątrz).

Kierowcy z reguły są zdania, że szybciej można pojechać samochodem podsterownym, za to nadsterowny daje więcej "frajdy" z bardziej efektownej jazdy. Choć oczywiście tu wszystko zależy od indywidualnych preferencji kierowcy.

Uwaga: Pojęcia nad- i podsterowności dotyczą sytuacji, w której koła nie są zablokowane
Przejście do FAQ